Υποχρεωτική είναι από 01/10 η έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων μέσα από την ψηφιακή πλατφόρμα MyDATA για έναν μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών, σύμφωνα με απόφαση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Η διαβίβαση παραστατικών εσόδων για επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα) με διπλογραφικά βιβλία και τζίρο άνω των 50.000 ευρώ καθώς και για επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα) με απλογραφικά βιβλία με τζίρο άνω των 100.000 ευρώ καθίσταται πλέον υποχρεωτική, μετά από ένα χρόνο πιλοτικής λειτουργίας και συνεχόμενες παρατάσεις στην ημερομηνία εφαρμογής του μέτρου.
Μάλιστα, από την 1η Νοεμβρίου η υποχρέωση αυτή επεκτείνεται και στις υπόλοιπες επιχειρήσεις, καλύπτοντας το σύνολο των εταιρειών και ελευθέρων επαγγελματιών της χώρας. Γι’ αυτό και πριν από ένα μήνα, η ΑΑΔΕ έθεσε σε παραγωγική λειτουργία τη δωρεάν εφαρμογή timologio, για την ψηφιακή έκδοση των παραστατικών της επιχείρησης και την ταυτόχρονη διαβίβασή τους στo myDATA.
Η ψηφιακή εφαρμογή απευθύνεται σε όλες τις επιχειρήσεις οι οποίες, είτε δεν διαθέτουν κάποιο μηχανογραφικό σύστημα, είτε αυτό που χρησιμοποιούν δεν καλύπτει πλέον τις καθημερινές τους ανάγκες. Μέσα από ένα πλήρως παραμετροποιήσιμο περιβάλλον μια επιχείρηση μπορεί να διαμορφώσει το προφίλ της, να συνθέσει το πελατολόγιο της, να οργανώσει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της και να εκδώσει τα παραστατικά της αποστέλλοντας ταυτόχρονα και όλες τις απαραίτητες πληροφορίες στην πλατφόρμα του myDATA.
Όπως αναφέρουν στελέχη του υπουργείου Οικονομικών ενόψει της έναρξης λειτουργίας της εφαρμογής timologio, εστάλησαν περίπου 1,5 εκατομμύριο μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στις επιχειρήσεις, υπενθυμίζοντας τις ημερομηνίες έναρξης της υποχρέωσης διαβίβασης παραστατικών στο myDATA.
Ποιές επιχειρήσεις αφορά το νέο καθεστώς τιμολόγησης
Μετά από διαδοχικές παρατάσεις λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, οι ημερομηνίες έναρξης διαβίβασης παραστατικών από τις επιχειρήσεις καθορίστηκαν με την Α. 1156/2021 ως εξής:
1) Από 1.10.2021 διαβιβάζουν υποχρεωτικά τα παραστατικά εσόδων τους, που εκδίδουν από την ημερομηνία αυτή και μετά:
• Οι επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα) με διπλογραφικά βιβλία με τζίρο άνω των 50.000 ευρώ
• Οι επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα) με απλογραφικά βιβλία με τζίρο άνω των 100.000 ευρώ
Η εκτίμηση του υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ είναι πως η σχετική απόφαση αφορά σε περίπου 195.000 επιχειρήσεις.
2) Από 1.11.2021 διαβιβάζουν υποχρεωτικά τα παραστατικά εσόδων τους όλες οι υπόλοιπες επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με όσα προβλέπονται από σχετικούς εγκυκλίους, τα παραστατικά εσόδων (τιμολόγια) που έχουν εκδώσει ή θα εκδώσουν οι επιχειρήσεις μέχρι την ημερομηνία έναρξης υποχρεωτικής διαβίβασης, πρέπει να διαβιβαστούν στην πλατφόρμα του myDATA το αργότερο ως την 31η Μαρτίου του 2022.
Σκοπός της ΑΑΔΕ και του Υπουργείου Οικονομικών είναι η διαδικασία να περάσει μέσα στους επόμενες εβδομάδες σε συνθήκες καθημερινής λειτουργίας για το σύνολο των επιχειρήσεων της χώρας.
Στο πλαίσιο αυτό, κοινή γραμμή του υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ είναι να μην προβλεφθούν κυρώσεις εντός του 2021 καθώς ο βασικός στόχος σε αυτή την φάση είναι, μέσα από την καθολικότητα της συμμετοχής των επιχειρήσεων στο νέο ψηφιακό περιβάλλον τήρησης των βιβλίων και έκδοσης παραστατικών για τις επιχειρήσεις, να αντιμετωπιστούν όλα τα μικρότερα ζητήματα που τυχόν δεν έχουν εντοπιστεί μέχρι σήμερα και η πλατφόρμα να λειτουργήσει ομαλά για όλες τις επιχειρήσεις.
Για την εξοικείωση λογιστών, επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματικών η ΑΑΔΕ έχει δώσει την πρόσβαση στις επιχειρήσεις μέσω των κωδικών taxisnet από την 1η Οκτωβρίου του 2020, ώστε να διαβιβάζουν τα δεδομένα τους μέσω της Ειδικής Φόρμας Καταχώρησης που αποτελούσε ένα από τα πέντε κανάλια διαβίβασης.
Αξίζει πάντως να τονισθεί ότι το εγχείρημα της θέσπισης των ψηφιακών βιβλίων και της ψηφιακής τιμολόγησης ξεκίνησε ουσιαστικά τον Απρίλιο του 2018 με πρότυπο παρόμοια συστήματα σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου το μέτρο έχει εφαρμοστεί με μεγάλη επιτυχία για περισσότερο από μία δεκαετία.